Vitamina c este mai concentrata in fructele si frunzele care au stat in soare

Beneficiile consumului de vitamina C

Vitamina C (sau acidul ascorbic) este o vitamina solubila in apa care se gaseste din abundenta in majoritatea fructelor si legumelor. Descoperita inca din 1928, astazi este considerata mai mult decat o simpla vitamina, deoarece are proprietati cu adevarat importante pentru mentinerea sanatatii.

Vitamina C are numeroase calitati

In general, legumele contin mai multa vitamina C decat fructele. In organism, nu exista nici un stoc de vitamina C. Prin urmare, este imperativ ca acesta sa fie completat zilnic. Iata principalele calitati ale vitaminei C:

  • participa la multe reactii chimice importante ce sunt implicate in protejarea corpului si mentinerea functionarii acestuia la parametri normali;
  • actioneaza ca un puternic antioxidant, deoarece este implicata in neutralizarea radicalilor liberi – substante daunatoare organismului ce se formeaza sub influenta factorilor externi nocivi (poluarea mediului, fumatul, radiatiile solare, etc.) dar si ca urmare a imbatranirii celulare;
  • favorizeaza absorbtia fierului in intestine (hrana din intestine in sange). Astfel, datorita vitaminei C, organismul absoarbe mai bine fierul din alimente, in special din alimentele de origine vegetala (legume, fructe, cereale si leguminoase etc.);
  • este direct implicata in apararea organismului impotriva infectiilor bacteriene si virale datorita faptului ca este activa in raspunsurile imune;
  • ajuta la reducerea oboselii si ajuta la functionarea normala a sistemului nervos;
  • participa la formarea colagenului, o substanta care protejeaza pielea, oasele, vasele de sange, cartilajul, dintii si gingiile;
  • favorizeaza vindecarea ranilor;
  • este implicata in restaurarea unei alte vitamine benefice, vitamina E.

In medie, 100 g de alimente vegetale consumate contin de la 10 la 30 mg de vitamina C. Cantitatea depinde de tipul plantei, de gradul de maturitate si de timpul care a trecut de la momentul recoltarii pana la consum.

Vitamina C este concentrata mai ales in partea plantei care este expusa la lumina soarelui. Prin urmare, concentratia sa este mai mare in frunze si mai mica in radacinile plantelor respective.

Scurta istorie a vitaminei C

In secolul al XIII-lea, britanicul Gilbert de Aquila a observat cum consumul de fructe si legume proaspete a ajutat la prevenirea scorbutului (cel mai grav caz de deficit de vitamina C, boala in care radacina dintilor este expusa si inflamatia gingiilor, sangerarea si apoi moartea), de care au suferit marinarii in timpul lungilor calatorii pe mari.

Abia in secolul al XVIII-lea, medicul scotian James Lind a demonstrat cum consumul de lamaie, fruct bogat in vitamina C, ar putea impiedica dezvoltarea scorbutului la marinari. Vitamina C a fost descoperita oficial in 1928 de catre omul de stiinta maghiar Albert Szent-Györgyi.